Sunday, October 19, 2008

Lepak

"Lepak, satu masalah di kalangan remaja zaman sekarang yang melanda Negara kita,Malaysia yang boleh menjadi sebab kepada masalah jenayah terutamanya dan perlu dibasmi", berdasarkan pandangan masyarakat. Sejauh mana perkara seperti ini benar? Pandangan mereka berasas tetapi adakah berdasarkan pandangan yang adil, yang tidak berat sebelah? Adakah pandangan mereka tidak tidak mendiskriminasikan umur dan zaman? Adakah ia berasaskan emosi akibat kejadian yang terjadi terhadap mereka semata-mata, bukan satu pandangan yang mengambil kira semua aspek? Adakah kerana ingin mengelakkan dari berlakunya jenayah?

Ya, dakwaan mereka betul, TETAPI ideologi masyarakat kita yang tercemar dengan pengaruh satu hala membuatkan dakwaan seperti ini timbul. Budaya lepak tidak sama sekali menjadi penyebab utama kerosakan akhlak dan moral remaja sekarang. Aku setuju dengan dakwaan aku sendiri kerana bagi aku, budaya lepak tidak harus disekat kerana beberapa sebab.



Masyarakat kita yang bodoh mendakwa lepak membuatkan remaja kita hidup tanpa ada sesuatu yang berfaedah untuk dilakukan dan sering menyebabkan mereka melakukan perkara yang menyalahi undang-undang. Pandangan dari mereka yang berfikiran CETEK. Yang selalu kita lihat dan baca, remaja yang menyalahi undang-undang berpunca dari budaya lepak. Berita-berita sebegini sering disiarkan media. Tetapi BELUM pernah disiarkan tentang kejayaan remaja-remaja yang berpunca dari budaya lepak. Tidak perlu disediakan contoh kerana terlalu ramai di Negara kita berjaya bermulanya dengan lepak. Cuba anda fikir, remaja, bila berkumpul, apa yang dibincangkan. Terlalu banyak topik yang dibincangkan dan setiap topik yang dibincangkan pasti akan menyumbangkan IDEA untuk mereka melakukan sesuatu tidak kira baik atau buruk dan juga untuk meMAJUkan mereka.Ini kerana mereka saling menyebarkan sesuatu perkara yang mungkin tidak diketahui sesama mereka. Terlampau banyak idea yang dihasilkan untuk dilakukan cuma masa tidak mengizinkan mereka untuk melakukan perkara-perkara yang dibincangkan. Tanpa idea-idea seperti ini, di mana kejayaan Negara kita?



Untuk membasmi jenayah? Hanya untuk mengaburi mata masyarakat. Manusia, makin disekat, makin menjadi. Terlampau dikongkong, melahirkan jiwa-jiwa pemberontak. Semakin banyak masalah timbul. Tanpa kita sedar, mereka yang melepak sehingga lewat malam menyumbang dalam mencegah jenayah seperti kecurian dan rogol. Dengan adanya mereka, sedikit sebanyak kejadian-kejadian yang tidak diingini boleh dicegah. Adakah kita berani untuk melakukan kesalahan seperti pecah rumah jika terdapatnya mereka yang sedang lepak dan berkemungkinan sedar dengan kehadiran kita?Tepuk dada tanya selera.



Pandangan golongan tua terhadap budaya lepak pastinya negatif. Zaman sudah berubah, kita tidak lagi hidup di zaman mereka. Maka, cara perjalanan hidup pun pasti berlainan. Golongan tua masih mempunyai keinginan untuk melihat anak-anak muda punya kehidupan seperti mereka sedangkan mereka sedar zaman sekarang tidak sama lagi dengan zaman dahulu. Gaya hidup sudah berubah. Tidak ada gunanya untuk menyekat anak muda daripada terus dengan cara hidup sekarang, dengan perjuangan mereka sendiri. Golongan tua juga mahu anak-anak muda hidup seperti mereka, bekerja, berkeluarga dan lain-lain. Walhal mereka juga punya kehidupan sama ketika muda.

Memang benar mereka sayangkan anak mereka, tetapi hidup yang terlampau diatur tidak akan memastikan hidup yang matang di masa depan. Tiada masalah bermakna tiada pengalaman yang boleh mematangkan mereka. Kehidupan yang dibina sendiri lebih elok dengan pelbagai pengalaman yang mematangkan hidup anak muda.



Aku bukan berniat untuk menggalakkan budaya lepak di kalangan remaja, tetapi, kita perlu mengubah sedikit persepsi kita terhadap perkara-perkara yang lazimnya dianggap negatif oleh masyarakat. Setiap yang baik ada buruknya dan begitu juga sebaliknya. Fikir-fikirkanlah.

No comments: