Sunday, October 19, 2008

Kanan v Kiri

"Pembangkang atau golongan bersayap kiri adalah mereka yang sengaja nak pecah-belahkan orang lain kerana ego yang menguasai ingin melihat orang lain hidup dengan cara si pembangkang".Pernah aku dengar seorang insan yang berfikiran sempit mengatakan perkara ini dengan bersungguh-sungguh.KARUT!!..



Apa guna pembangkang?
Untuk mebangkang..

Kenapa?
Untuk mempertahankan hak sendiri daripada dicabul oleh orang lain yang tidak sepatutnya dan melahirkan rasa tidak puas hati atas hidup yang sedia ada diatur oleh orang lain..

Untuk apa?

Demi mencapai matlamat untuk menjadikan hidup yang sedia ada lebih sempurna.

Kebaikan?

Dengan adanya pembangkang yang membangkang sesuatu perkara, orang yang dibangkang pasti akan mempertahankan apa yang dibangkang dan secara tidak langsung, perkara yang dibangkang akan dipastikan lebih sempurna oleh orang dibangkang dan si pembangkang sendiri..Ini akan mencetuskan pelbagai idea-idea baru dan menyumbang kepada kemajuan manusia itu sendiri..Sebagai contoh, PAS memang dikenali sebagai parti pembangkang. Parti ini membangkang parti UMNO dari segi pemerintahannya. Maka, parti UMNO telah melakukan pelbagai perkara seperti meningkatkan kemajuan infrastruktur negara untuk memastikan apa yang dibangkang adalah salah dan untuk memastikan mereka mendapat undi rakyat. Begitu juga dengan parti PAS, untuk memastikan apa yang dibangkang adalah betul, mereka juga melakukan perkara yang sama seperti UMNO dengan tujuan yang sama. Kedua-dua belah pihak secara tidak langsung telah membantu dalam memajukan negara dan rakyat itu sendiri.


Kesimpulan?

Dunia ini perlu ada pembangkang sebagai pengimbang. Kita membangkang secara aman, bukan memberontak. Membangkang dan memberontak adalah tidak sama. Tetapi, bak kata Joe Weng, melayu sekarang hanya 'tunggu dan lihat', bukan 'bergerak dan lihat'. Orang kita sendiri lebih suka lepas tangan akan sesuatu perkara. Bagi mereka, mereka tidak perlu memikirkan tentang semua ini kerana bukan tugas mereka. Yang penting, mereka hidup aman. KARUT!!..Impikan kehidupan sempurna tetapi dengan mengharapkan orang lain untuk menyediakan semuanya. Kita merdeka kerana adanya golongan-golongan yang membangkang penjajah. Mereka memberontak pun selepas apa yang dibangkang tidak diterima dan mereka tahu tujuan sebenar penjajah yang ingin mengambil kesempatan ke atas bumi kita. Sampai bila kita akan terus merdeka jika perangai rakyat kita masih belum berubah? Sentiasa berfikiran negatif dan suka lepas tangan?Fikir-fikirkanlah..

No comments: